Home » Blog » Denkfouten die voor eetbuien zorgen

Denkfouten die voor eetbuien zorgen

door | 26 jan, 2023 | Blog

Hoe zorgen jouw denkfouten voor eetbuien?

Terugkijkend op de 20 jaar dat ik last heb gehad van eetbuien zijn er honderden gedachten en denkfouten die bij mij voor eetbuien of emotie-eten zorgden.

Gedachten als…

Morgen ga ik ‘perfect’ eten, dus nu mag het.
Ik ben nu te moe om goed voor mezelf te zorgen.
Ik heb nu 1 koekje gegeten, dus nu is mijn dieet toch al verprutst.
Het is een speciale gelegenheid, dus ik mag nu best wat lekkers.

Ik heb net gesport, dus nu mag ik wel wat meer eten.

Hoe verloopt jouw eetbui denkpatroon?

Een van de belangrijkste patronen die ik nu bij mezelf herken is dat ‘alles of niets’ denken. Als ik op dieet was, dan mocht ik niets lekkers, en als ik toch iets lekkers nam dan was mijn hele dieet verprutst.

      • Nu maakt het toch niet meer uit, ” zei ik dan tegen mezelf.
      • Morgen ga ik weer op dieet, en dan mag ik nu nog even afscheid nemen van alles dat ik lekker vindt.”

Hoe vaak ik dat tegen mezelf heb gezegd (duizenden keren) vertel ik je in mijn blog Eetbuien stoppen – de grootste fout (die 99% van emotie-eters maakt)

Heel duidelijk is hierin in ieder geval de (wat ik noem) dieetmentaliteit. Ik was of op dieet, of ik ging helemaal los. Voor mij was er geen tussenweg van ‘normaal’ eten en zo nu en dan iets lekkers eten. Iets lekkers eten zorgde er bij mij altijd voor dat ik doorsloeg, mede door de denkfouten die ik maakte.  

Hoe beïnvloeden jouw gedachten je gedrag?

We hebben in totaal zo’n 60.000 gedachten per dag, 95% van die gedachten zijn elke dag hetzelfde.

Ongeveer 80% van al deze gedachten zijn negatief, dat betekent dus dat we 45.600 negatieve gedachten per dag hebben!!

Omdat die gedachten elke dag hetzelfde zijn, spelen we ze vaak automatisch af. Ze zijn zo vluchtig dat we er eigenlijk niet bij stilstaan.

Welke gedachten zijn denkfouten?

We hebben elke dat dezelfde negatieve gedachten, en we zijn zo gewend geraakt aan deze gedachtes dat we vaak niet een doorhebben dat we ze hebben. 

Ondanks dat (om misschien juist wel ‘omdat’) deze gedachten automatisch en onbewust zijn hebben ze ze een hele grote invloed op ons gevoel en op ons gedrag. 

De negatieve automatische gedachten die voor problemen zorgen worden ook wel denkfouten genoemd.

Er zijn verschillende soorten denkfouten die we maken.

    1. zwart-wit denken;
    2. generaliseren;
    3. selectieve aandacht;
    4. gedachten lezen;
    5. personaliseren;
    6. moeten;
    7. doemdenken;
    8. minimaliseren.

Welke denkfouten maak jij?

Hieronder leg ik uit hoe elke denkfout voor eetbuien kan zorgen en geef ik bij elke denkfout een voorbeeld. Misschien herken je er een paar, misschien herken je ze allemaal.
Ik ben ook benieuwd hoe jij deze denkfouten tegenkomt in je leven mooi mens, laat me dat weten in de comments hieronder. 

Hoe zwart-wit denken voor eetbuien zorgt

Zwart-wit denken, ook wel alles of niets denken, is een extreme vorm van denken die tot extreme emoties en gedragingen kan leiden. Óf iemand is geweldig, óf iemand is een mislukkeling. Óf mensen houden van je, óf mensen haten je. Óf je bent onschuldig, óf alles komt door jou. Deze vorm van denken kan een gigantische invloed hebben op jouw gevoel van eigenwaarde. Zwart-wit denken kan ervoor zorgen dat jij het gevoel krijgt dat je totaal hebt gefaald, als je 1 klein foutje maakt. 

Voorbeeld van zwart-wit denken

Stel je voor dat je hebt besloten om geen suiker meer te eten.

Helaas word je op een verjaardag overgehaald om een stukje taart te nemen en je besluit vervolgens dat jouw dieet nu mislukt is. Je hebt je tenslotte niet 100% aan het dieet gehouden, dus nog een stuk taart maakt nu toch niets meer uit.

Voorbeeld van generaliseren

Je hebt afgesproken met een vriendin, maar het verkeer zit ontzettend tegen en je gaat te laat komen. Je denkt – waarom zit alles mij nou ook altijd zo tegen?! Je voelt je waardeloos, en als jullie uiteindelijk in een café wat te drinken bestellen, besluit je om ook voor een stuk taart te gaan, tenslotte is jouw dag nu toch al waardeloos. 

Hoe generaliseren voor eetbuien zorgt

Generaliseren is de vergissing om uit 1 gebeurtenis globale conclusies te trekken. Als je deze denkfout maakt, gebruik je vaak de woorden ‘niemand’, ‘iedereen’, ‘altijd’, ‘nooit’, etc. voor. Deze manier van denken kan jouw wereldbeeld behoorlijk vervormen. Situaties zijn namelijk zelden zo extreem dat ze altijd of nooit voorkomen.

Hoe selectieve aandacht voor eetbuiten zorgt

Selectieve aandacht is een denkfout waarbij je je focust op 1 aspect van de situatie en de andere factoren negeert. Over het algemeen ligt de focus bij deze denkfout doorgaans op het negatieve van een situatie. Dit kan jou neerslachtig maken en jouw gevoel van eigenwaarde ondermijnen.

Voorbeeld van selectieve aandacht

Je kijkt in de spiegel naar jouw bovenbenen en je vindt dat jouw kuiten te dik zijn. Dat je wel mooie ogen, een prachtige taille en een mooie mond hebt, ben je helemaal niet mee bezig. Je voelt je waardeloos en hebt vandaag geen zin om goed voor jezelf te zorgen. 

Voorbeeld van personaliseren 

Een vriendin deelt op Facebook een onderzoek waaruit blijkt dat vriendschappen door Social media steeds oppervlakkiger worden.

Je voelt je meteen schuldig, omdat je haar al zo lang niet meer hebt gebeld.
Ja denk je, ik ben inderdaad ook een slechte vriendin. 

Hoe personaliseren voor eetbuien zorgt

De wereld draait niet om jou
Personaliseren gebeurt als je denkt dat alle gebeurtenissen betrekking hebben op jou. Je vriendin laat niets van zich horen, je denkt dat ze jou niet meer aardig vindt. Door alle alleen maar vanuit je eigen oogpunt te bekijken mis je belangrijke informatie en zie je niet dat er wellicht andere omstandigheden zijn die het gedrag van de ander beïnvloeden. 

Voorbeeld van gedachtenlezen 

Je komt 1 van jouw oud-klasgenoten in de supermarkt tegen. Ze zegt vluchtig hallo, scant jou van top tot teen, en loopt vlug door. Tijdens het betalen zie je haar een aantal kassa’s verderop staan. Elke keer als je naar haar kijkt, kijkt ze vlug weg. Het is duidelijk dat zij denkt dat jij ontzettend bent aangekomen de laatste paar jaar, en je voelt je waardeloos en onzeker. 

Hoe gedachtenlezen voor eetbuien zorgt

Als jij invult wat andere mensen denken, dan ben je aan het gedachtenlezen.

We proberen vaak betekenis te geven aan het gedrag van anderen, maar weten nooit zeker wat de ander denkt of bedoelt.

Wat jij denkt dat er in anderen omgaat, is vaak een projectie van wat er in jezelf omgaat.

Hoe moeten voor eetbuien zorgt

Perfectionisme en hoge eisen stellen, zijn vaak het recept voor een minderwaardigheidscomplex. Gedachten, opvattingen en regels die zich uiten in de termen van ‘moeten’, zijn vaak star en kunnen voor problemen zorgen. Als je overdreven hoge eisen stelt aan jezelf, aan anderen en aan de wereld om je heen, zul je niet kunnen omgaan met tegenslagen en keer op keer teleurgesteld worden.

Voorbeeld van moeten

Je bent van mening dat iedereen jou aardig moet vinden en dat je anderen absoluut nooit mag teleurstellen. Daarom ga je over jouw eigen grenzen heen en doe je meer dan er van jou wordt verwacht, waardoor je uiteindelijk oververmoeid raakt en depressief wordt.

Voorbeeld van doemdenken

Jouw partner is de laatste paar dagen wat afwezig en zit de hele tijd op zijn mobiel. Zou hij een ander hebben? – vraag je je af, terwijl je op Funda naar een huurhuisje zoekt voor het geval hij van jou wil scheiden en jij op straat komt te staan.

Hoe doemdenken voor eetbuien zorgt 

Waarschijnlijk ken je het spreekwoord ‘van een mug een olifant maken’ wel. Mensen die doemdenken zullen van de kleinste gebeurtenis een ramp maken en een meningsverschil ervaren als een totale afwijzing.

Vaak zijn ze bezig met de toekomst en proberen ze te voorspellen wat er allemaal mis kan gaan.

 

Hoe minimaliseren voor eetbuien zorgt

Als je altijd complimentjes wegwuift en positieve dingen ontkent, dan ben je aan het minimaliseren.

‘Goed is goed genoeg’ en ‘wie zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt, die wordt zijn kop afgehakt’, zijn spreekwoorden die ons leren (overdreven) bescheiden te zijn. Door positieve gebeurtenissen of prestaties weg te wimpelen, zullen gevoelens van blijdschap veranderen in neutrale of negatieve emoties.

Voorbeeld van minimaliseren

Je komt een oud-klasgenootje tegen en ze vraagt wat je nu doet. Je vertelt dat je een eigen bedrijfje hebt. “Wat geweldig!” zegt ze, “ik vond jou altijd al zo ontzettend stoer!” “Ach, wel nee” zeg je, “zo geweldig is dat niet hoor, iedereen kan tegenwoordig een eigen bedrijfje beginnen.” Ondertussen bedenk je dat je helemaal geen goede ondernemer bent en dat anderen het vast veel beter doen.

Hoe geef jij jezelf toestemming om te snaaien?

Waarschijnlijk ken jij dat ook. Je begint jouw dag vol goede voornemens, maar wordt al snel afgeleid door alles wat jou overkomt. Voordat je het weet, val je terug in jouw slechte gewoontes.

⇒ ‘S ochtends eet je gezond en ben je lief voor je lijf…
⇒ ’S avonds prop je jezelf vol met alles wat zoet en vet is.

Er zijn momenten waarop je daar bewust bij bent en vecht tegen jouw eetbuien. Je worstelt echt met dat ‘slechte deel’ dat het van jou over wil nemen. Wellicht win je dat gevecht soms ook en heb je voor dat moment in ieder geval het gevoel dat je wel jouw eetbuien onder controle kunt houden.

Het gebeurt voor je er erg in hebt…

Er zijn ook momenten waarop dit ‘slechte deel’ zo sluw is, dat je niet eens doorhebt dat je de controle kwijt bent….. tot het te laat is.

De argumenten die dit hongerige deel van jouw brein had om nu toch echt even…

  • een patatje oorlog;
  • een zak drop;
  • een pak koekjes;
  • en een bak ijs….

…te eten, leken heel logisch.
Pas nadat je jezelf helemaal vol hebt gestopt, realiseer je je een beetje verslagen wat er gebeurd is.

Vaak zijn dat de momenten waarop je denkfouten maakt die ervoor zorgen dat je een eetbui krijgt, terwijl je eigenlijk diep van binnen weet dat dit niet liefdevol is voor jou en je lijf. 

 

💬 Hoe zorgen jouw denkfouten voor eetbuien?
t

Welke denkfouten herken jij?

  • Welke van de 8 denkfouten herken jij?
    Is dat…
      • zwart-wit denken;
      • generaliseren;
      • selectieve aandacht;
      • gedachten lezen;
      • personaliseren;
      • moeten;
      • doemdenken;
      • minimaliseren?
  • En hoe zorgen deze denkfouten bij jou voor eetbuien?
Laat me dat weten in de comments hieronder. Door het te delen, stuur je het de wereld in én inspireer je anderen! Honderden prachtige vrouwen komen hier om inspiratie te halen om hun eetbuien te stoppen en jouw ervaring kan anderen nieuwe inzichten geven en inspireren om Eetbui Vrij te leven. 

Dagelijks oefenen, als je echt Eetbui Vrij wilt denken.

Mooi mens, je brein is als een spier. Daarom raad ik jou aan om elke dag te oefenen met het trainen van jouw brein en het veranderen van jouw mindset. Hoe je dat doet, dat leer ik je tijdens de 24/7 Goed Voor Jezelf Zorgen Challenge.

Als lid stuur ik jou elke week een korte coachingvideo, met een nieuwe challenge, die je direct kunt toepassen om het pad van Eetbui Vrij Leven te bewandelen.

Wil jij elke dag stappen zetten om goed voor jezelf te zorgen, jouw eigenwaarde te vergroten en jouw eetbuien te overwinnen? Dan is de 24/7 Goed Voor Jezelf Zorgen Challenge voor jou.

 

Mooi mens, wat ik voor jou wens is dat je vanuit zelfliefde en eigenwaarde voor jezelf gaat zorgen, zodat jij de vrijheid en rust kunt ervaren die hoort bij een leven zonder eetbuien.

P.S. Ken je een vriendin die ook altijd op dieet is, maar nooit afvalt? Wellicht doet zij ook aan emotie-eten en wil ze leren hoe ze haar eetbuien onder controle kan krijgen. Je kunt dit artikel via de Social Media knoppen hieronder delen.

Hey mooi mens!

Eetbui Vrij Leven Bootcamp

Wil jij effectief en op een wetenschappelijke manier aan de slag met het helen van je fucked-up relatie met eten? Doe dan mee met de Bootcamp >>

Gerelateerde artikelen

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Stap 1

Leuk dat je mee doet, mooi mens!

Laten we eerst je account in de leeromgeving aanmaken.

Vul hieronder het e-mailadres in waar je de training op wilt ontvangen.

In stap 2 kun je jouw betaalgegevens invullen.

Je hebt je met succes ingeschreven!

Stap 1

Leuk dat je mee doet, mooi mens!

Laten we eerst je account in de leeromgeving aanmaken.

Vul hieronder het e-mailadres in waar je de training op wilt ontvangen.

In stap 2 kun je jouw betaalgegevens invullen.

Je hebt je met succes ingeschreven!

Oh my gosh!!

Mijn boek is uitverkocht, mooi mens!

Ik ben druk bezig met het creëren van een 2e druk. Als je wilt kun je 'Het Geheim van Eetbui Vrij Leven' nog wel als luisterboek-versie bestellen voor €19,95.

Je krijgt dan direct toegang tot een speciale app waarin je mijn boek kunt luisteren én kunt downloaden op je mobiel.

Je hebt je met succes ingeschreven!

Krijg nu toegang tot het bonusmateriaal die hoort bij mijn boek

Schrijf dan gratis in voor onze Eetbui Vrij Levenslessen en...

ONTVANG DIRECT EEN MAIL MET JE INLOGGEGEVENS NAAR DE LEEROMGEVING WAAR JE AL HET BONUSMATERIAAL VINDT.

IK HEB JE EEN MAIL GESTUURD MAIL MET DE INLOGGEGEVENS VAN JE ACCOUNT.

WAT FIJN DAT JE MEEDOET MET DE EETBUI VRIJE KERST CHALLENGE, MOOI MENS ㋛

Bevestig hier onder je deelname. We sturen jouw persoonlijke deelname-link direct naar het e-mailadres dat je opgeeft.

Je hebt je met succes ingeschreven!

WAT FIJN DAT JE MEEDOET ALS VIP-DEELNEMER, MOOI MENS ㋛

Als VIP-deelnemer krijg je toegang tot de 2 live workshops op:

- Do 21 dec om 19:30

- Do 28 dec om 19:30

En ga meer ontspannen de feestdagen in, wetende dat je 𝐝𝐞 𝟐 𝐰𝐨𝐫𝐤𝐬𝐡𝐨𝐩𝐬 𝐤𝐮𝐧𝐭 𝐭𝐞𝐫𝐮𝐠𝐤𝐢𝐣𝐤𝐞𝐧, 7 dagen 𝐬𝐮𝐩𝐩𝐨𝐫𝐭 𝐨𝐧𝐭𝐯𝐚𝐧𝐠𝐭 via de Whatsapp community, toegang krijgt tot 𝗼𝗲𝗳𝗲𝗻𝗶𝗻𝗴𝗲𝗻 en meditaties en uitgenodigd wordt voor een 𝗰𝗼𝗮𝗰𝗵𝗶𝗻𝗴-𝗰𝗮𝗹𝗹.

Je hebt je met succes ingeschreven!

Mooi mens, wat leuk dat je mee wilt doen!

Schrijf je via het formulier hier onder in voor een match-call en we nemen op werkdagen binnen 24 uur contact met je op voor een 1:1 gesprek

GELUKT! IK GA JE EEN MAILTJE STUREN

Tweet
Share
Share
Pin